BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, November 8, 2009

chocolate

gambar perempuan kat atas tu same macam aku bile dapat chocolate.lagi-lagi chocolate cadburry...sangat sedap

ramai orang cakap kalau kuat makan chocolate boleh naikkan berat badan or jadi gemuk, rosakkan gigi and kene diabetes. even orang cakap coklat ni tak elok tapi aku tetap jugak makan chocolate lagi-lagi kalau tengan tension or rase nak sangat mengunyah..mesti aku cari chocolate..

actually, chocolate nie bukan lah makanan yang tak elok untuk kesihatan. chocolate is anatara makanan yang berkhasiat compare to rokok yang korang asyik isap hari-hari. makan chocolate tak membawa maut kalau makan betul caranya. chocolate die boleh sumbangkan 15% lemak, 6% protein, 17% karbohidrat, 15% tenaga and yang lebih tu vitamin and mineral lain yang badan kita perlukan..so tak ada la banyak sangat lemak yang chocolate tu sumbangkan. probability nak gemok pon sikit. sebab aku makan chocolate banyak pon tak gemuk-gemuk jugak..dah makan chocolate banyak kene la banyak excercise jangan la tak nak gerakkan badan tu.tu yang berat naik tu..

lemak koko yang ada dalam chocolate actually dapat merendahkan paras cholesterol. lemak koko mengandungi acid oleik yang merupakan acid lemak tak tepu yang boleh merendahkan cholesterol dalam darah.. then dalam lemak koko juga ada acid sterik iaitu acid lemak tepu yang ada kesan neutral terhadap paras cholesterol..so maknenya bagus la chocolate tu..tak ade masalah cholesterol tinggi dalam darah and tekanan darah tinggi.

lepas tu waktu kecil-kecil parents selalu marah kalau anak mereka ni suka makan chocolate. parents selalu cakap kalau makan banyak chocolate nanti gigi rosak. tapi sebenarnya dalam chocolate ade bahan anti-kerosakan gigi seperti tannin, kasein, and acid oksalik. dia akan menghalang pembiakan bacteria yang lepas tu jadi plak and acid dalam mulut korang and membantu dalam pertumbuhan gigi..yang nie sesuai untuk kanak-kanak yang baru nak tumbuh gigi.

yang nie penting sebab chocolate dapat mengurangkan risiko sakit jantung..so sapa-sapa yang tak nak sakit jantung bileh la makan chocolate banyak-banyak eh. nak tahu kenapa dia dapat mengurangkan risiko sakit jantung? sebab phenol yang ada dalam chocolate tu mampu untuk menhalang lemak dalam aliran darah daripada teroksida and menyumbat arteri (bukak buku biology mesti jumpa arteri tu apa)

chocolate juga mengandungi tenaga yang tinggi. so kalau dah tak cukup tenaga boleh la makan chocolate.

so banyakkan kebaikan chocolate nie..apa lagi..lepas ni kite beli chocolate banyak-banyak..buat stok dalam almari..hehe

p/s:nak belajar la nie...

4 comments:

  1. coklat!
    sedap2
    thanks 4 info
    nk mkn coklat
    joms
    xD

    ReplyDelete
  2. 1st komen...kalo ade lebeh coklat tuh..bg2 la kt ku yer

    ReplyDelete
  3. nak jugak..
    stock coklat kt bilik dah habis nie..

    ReplyDelete
  4. [kuyie]
    xdek lebih utk kuyie..
    seme bella nak mkn..haha

    ReplyDelete