BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, June 24, 2010

perjalanan yang jauh

baru2 nie aku pergi umrah...sila la percaye ye...2 minggu aku kat sane..lame...aku pergi berempat parents aku n nenek aku...naik flight dari KLIA 6 june n transit kat Karachi(Pakistan) then pergi Jeddah...nak sampai Madinah ke Jeddah ambil masa 6 jam dalam bas...memang sakit badan..betul2 time subuh on 7 june baru la sampai Madinah...time kat Makkah lambat 5 jam dari Malaysia...

at Jeddah airport....tengok beg bukan main banyak pergi 4 orang je..sile maklum dalam beg tu ade beg lagi..hehe [muke senyum pakse sebab dah ngantuk sangat]

jalan-jalan after balik dari masjid..memang rutin harian aku..lagi-lagi kalau balik dari asar..target aku cari makanan especially kebab sandwich..memang sedap...duit aku kat sane habis ke makanan je =)
lagi 1 shade tu memang tak lekang dari aku sebab panas and tahap kesilauan aku memang tinggi


at luar Masjid Nabawi
orang-orang sane kalau yang niaga or kerje at masjid tahu la cakap bahasa melayu cikit2..terkejut aku sekali time spotcheck nak masuk masjid orang tu cakap "sini ibu sini" macam indon bunyinyer...lepas tu bila nak suruh kiteorang gerak ke depan die cakap "maju ibu maju" haha..siyes aku gelak dengar die cakap..


ni time ziarah luar tak ingat la nama masjid nie

ni pulak kat bukit uhud
time2 nie la kene keluarkan semua ilmu2 sejarah islam


nie ayah aku snap time kat kilang cetak al-quran.
perempuan tak dibenarkan masuk..lelaki je yang boleh masuk...aku pon tak tahu kenape..dah la lelaki dapat masuk lepas tu diorang siap dapat free al-quran lagi...sangat jelesh..aku takat jenguk2 kedai jual al-quran jew

lepas 3 hari duduk di Madinah...kami gerak ke Makkah pulak..nie pon ambil masa 6 jam dari Madinah ke Makkah dengan naik bus..time solat maghrib bus stop kat tempat macam perhentian sekali tempat tu surau die memang kecil untuk tempat perumpuan..dah pulak tu toilet tak ada air n tempat wuduk air titik macam embun jew..yang stop kat situ melebihi 10 bus...nyaye dibuatnyer..aku pon bantai je la sembahyang atas jalan tar tak beralaskan pape...memang pengalaman =)

depan masjidil haram

masa ziarah....so pergila menziarah unta..

bukan senang nak jumpe unta..siyes unta nie busuk..tuan unta tu punyer la bising kat aku die cakap kalu tangkap gambar dengan camere sendiri 5 riyal..aku buat tak tahu je..ade gune camere sendiri pon kene bayar..kalau gune camere die lagi la 10 riyal kene bayar..ade gak yang kene gula dengan tuan unta nie..mintak ditangkap 1 gambar die tangkap sampai 5 gambar..free2 kene bayar 50 riyal...masalah-masalah

bukit ni aku tak ingat nama tapi bagi sesiapa nak doa untuk jodoh boleh la doa kat atas bukit tu..kene panjat dulu la..aku tak pergi naik sebab ramai sangat..mama ade suruh pergi naik doa-doa jumpe jodoh..hehe..dah jumpe dah mama (cakap dalam hati je la)
at ladang unta
kat ladang nie boleh beli susu unta fresh dari unta..unta tu aku paggil macam paggil kucing ingat tak datang sekali dah sebelah aku..

at masjid terapung at laut merah
ni time dah keluar dari Makkah..dah nak balik da

sedih nak balik tinggalkan tempat tu...berat hati memang ada..dah la tak dapat nak cium hajar aswad even dah 2 kali aku try..22 kali aku kene penyek dengan orang arab..ye la badan dieorang besar-besar..aku langgar die aku jatoh..diorang laggar aku pon aku yang jatoh..dah pulak tu kadang-kadang cakap kat sana macam ayam dengan itik..orang tu tegur aku bahase arab..aku pulak cakap orang putih..last-last aku main angguk je la..ngeeee

dari Makkah pergi balik ke airport Jeddah and transit at Karachi balik..subuh sampai Karachi n duduk sana 1 siang sebab flight balik KLIA pukul 2 pagi

time siang sempat lagi jalan-jalan n shopping sakan..aku beli leather jaket sebab kat sane siyes memang murah..

so 20 june telah selamat la aku mencecahkan kaki ke KLIA...penat memang penat siape cakap tak penat sampai tahap tumit aku nie kalau pijak jubin tak pakai kasut memang sakit..tapi puas hati dapat beribadat..n nasib baik aku tak ade la demam or sakit tekak just kene selseme je...boleh pulak aku kene panas dapat selseme..

p/s:rasa nak pergi lagi kalau ade rezeki..next time nak pergi dengan suami n parents suami [siape la eh bakal suami aku tu =)]

No comments:

Post a Comment